A műszaki mentés területei:
a) épületkárok, építménybalesetek;
b) közlekedési balesetek;
c) természetes vizekben (folyó és álló vizek) bekövetkezett balesetek;
d) csatornákban, kutakban és egyéb víztározókban bekövetkezett balesetek;
e) közüzemi berendezések, közművek meghibásodásával összefüggő veszélyhelyzetek, balesetek;
f) magasban, mélyben, föld alatti üregekben, barlangokban bekövetkezett balesetek;
g) veszélyes anyagok szabadba jutása, nukleáris balesetek;
h) elemi csapások (árvíz, belvíz, viharkár, földrengés, földcsuszamlás), valamint minden hasonló esetben élet és vagyonmentés.
A műszaki mentés során végrehajtandó főbb feladatok a következők:
a) életmentés;
b) közvetlen élet -és balesetveszély elhárítása;
c) tárgyak és anyagi javak mentése;
d) az esemény által okozott további környezeti károk mérséklése;
e) a közúti forgalom helyreállításának elősegítése.
A műszaki mentés irányítása: A tűzoltóság a műszaki mentést végezheti önállóan (saját készenléti állományával és technikai eszközeivel), illetve együttműködve más szervekkel és szervezetekkel mellérendeltségi viszonyban.
Önállóan hajtja végre a műszaki mentést akkor, ha más beavatkozó szerv még nincs a kárhelyen, és a késedelmes beavatkozás emberi életet veszélyeztetne vagy jelentős kárnövekedés következne be. A tűzoltóság a műszaki mentés során együttműködhet más szervvel, de a műszaki mentés önálló feladatként (részfeladatként) végzi.
A tűzoltóság a műszaki mentést más szervvel vagy szervezettel együttműködve végzi ha:
a) a mentési tevékenység irányítása, vezetése más szerv, szervezet feladata;
b) a műszaki mentéshez további személyi és tárgyi feltételekre van szükség. A műszaki mentés vezetője a kárhely parancsnok.
Kárhely parancsnok lehet:
a) a kárhelyre elsőnek kiérkező tűzoltóegység parancsnoka;
b) több szerv együttműködése esetén a műszaki mentésben alaptevékenységet végző szervezet vezetője;
c) vezetési törzs megalakítása esetén a vezetési törzsparancsnok, aki a
műszaki mentésben résztvevő valamely szerv vezetője lehet. Lényeges,
hogy a kárhelyen, a tűzoltó egységek, valamint a tűzoltó egységekhez
beosztott külső személyek irányítását csak a tűzoltó egység parancsnoka
végezheti.
A műszaki mentéssel összefüggő főbb feladatok: A műszaki mentési feladatok végrehajtását a Tűzoltási Szabályzat egyes előírásai (pl. a jelzés értékelése, a riasztás, vonulás, az előkészítés, visszajelzés, stb.) szerint kell elvégezni. A műszaki mentés első és legfontosabb feladata a felderítés.
A felderítés során:
a) meg kell állapítani, hogy van-e életveszély;
b) meg kell határozni a veszély jellegét;
c) meg kell állapítani a veszélyeztetett terület (kárhely) nagyságát, határait, biztonsági zónáit;
d) dönteni kell a feladatok végrehajtási sorrendjéről
(egyidejűségéről), szükséges erők, technikai eszközök biztosításának
módjáról (kirendeléséről);
e) fel kell deríteni az egészségre, testi épségre legkevésbé veszélyes munkafeltételek lehetőségét;
f) gondoskodni kell, – ha indokolt – a biztonsági zóna határainak
jelöléséről, a kiürítés végrehajtásáról, a veszélyeztetett területen
belüli mozgásról.
A beavatkozásnál:
a) meg kell határozni a feladat végrehajtás műveleteit, a kapcsolattartás formáit;
b) a műszaki mentési feladatot, az életveszély elhárítás kivételével
csakúgy szabad végrehajtani, hogy az a műszaki mentésben résztvevők
testi épségét ne veszélyeztesse;
c) a beosztott személyi állomány
tagjai csak akkor hajthatnak végre önálló elhatározással feladatot ha
életük, testi épségük veszélybe kerül;
d) a végrehajtás során védeni kell saját és egymás testi épségét;
e) az élet vagy testi épség előre látható veszélyeztetése esetén a
feladatot önkéntes jelentkezés alapján kell végrehajtani, ha erre
jelentkező nincs (jelentkezés hiányában) a kárhely parancsnok dönt a
kijelölésről;
f) az élet, testi épség kockáztatásával járó feladat végrehajtását a kárhely parancsnok személyesen irányítsa;
g) műszaki mentés korlátozott látási viszonyok között csak
halaszthatatlan esetben végezhető. A szükséges megvilágításról
gondoskodni kell;
h) ha a feladat végrehajtása során akadályozó
körülmény van, azt haladéktalanul jelenteni kell a közvetlen irányító
parancsnoknak;
i) i) a tűzoltó egyesület, önkéntes tűzoltóság,
valamint a létesítményi tűzoltóság tagjait – ha azok nem az adott
kárhely dolgozói, vagy nem rendelkeznek kellő ismerettel – csak olyan
feladatokkal lehet megbízni, amely testi épségüket nem veszélyezteti, és
védőfelszereléseik vagy technikai eszközeik alkalmasak a feladat
végrehajtására;
j) j) a műszaki mentési munkálatokat – mint elsődleges beavatkozást – addig kell végezni, amíg a közvetlen veszély elhárult.
A beavatkozás általános szabályai épületbaleseteknél
Épületbaleset, építménykár: Építményben (épületben vagy műtárgyban) bekövetkezett olyan káros elváltozást, amely halálos vagy súlyos sérüléssel járó balesetet okozott, illetőleg veszélyezteti az élet- és vagyonbiztonságot.
A beavatkozás szabályai:
a) Ha az építménykárral mellett tűzeset is bekövetkezett (vagy
bekövetkezésével számolni lehet), műszaki mentési csoportot kell
kijelölni és ezzel egyidejűleg a tűz oltására is fel kell készülni.
b) A romok, törmelékek megbontását, eltávolítását a kirendelt
szakemberek véleményének figyelembevételével és a megfelelő technikai
eszközök igénybevételével kell végrehajtani.
c) A munkálatok
megkezdése előtt a kárhely parancsnoknak utasítást kel adnia az
életveszélybe, veszélyhelyzetbe kerültek felkutatására, meg kell
határoznia kimentés és biztonságba helyezés feltételeit, valamint a
mentést végzők élet- és balesetvédelmét az építménykárok sajátosságainak
figyelembevételével.
d) A romok eltávolítását minden esetben
életben maradt személyek jelenlétének feltételezésével kell megszervezni
és végrehajtani.
e) A műszaki mentés területét, illetve a veszélyeztetett területet – ha az indokolt – zárt területté kell nyilvánítani.
f) A kárterületen a porképződés megakadályozására porlasztott vízsugarat kell biztosítani.
g) A műszaki mentés során alkalmazható módszerek a támasztás, feszítés,
függesztés, áthidalás, elmozgatás, bontás, áttörés, döntés stb.,
illetve ezek együttes alkalmazása (szükséges eszközök, speciális
felszerelések, műszaki mentőszereken és egyéb különleges szereken
találhatóak).
h) Állványbaleset (omlás) esetén elsődlegesen az állványon tartózkodók lementéséről kell gondoskodni.
i) Állvány meghibásodásnál a dőlés veszélyét figyelembe kell venni,
annak környezetét le kell zárni. Az omlásveszély miatt lezárt területen
személyek nem tartózkodhatnak.
j) A füsttel, gázzal szennyezett tér
szellőztetését biztosítani kell. Ilyen esetben a sérült
légzésvédelméről – amennyiben azt a helyzete és a körülmények lehetővé
teszik – gondoskodni kell.
k) Talajszint alatti térből – mélyből –
mentés végrehajtásakor (alapozás, munkaárok, munkagödör, kút stb.
baleseteknél) a mentés megkezdése előtt intézkedni kell a villamos
vezetékek, szerelvények, berendezések villamos leválasztására.
l)
Munkaárok, munkagödör baleseteknél a talajviszonyoktól, a mélységtől, a
szélességtől függően, szükség szerinti pallózás elrendelésével
intézkedni kell a munkagödör oldalfalai további omlásának
megakadályozására.
m) A munkagödör szélét kitermelt anyaggal,
személyekkel, felszerelésekkel terhelni tilos. A kitermelt anyagot a
természetes rézsűszögön kívül kell elhelyezni, mivel további omlást
okozhat.
n) A beomlott munkagödörnél minden esetben feltételezni
kell, hogy a betemetett személy életben van (mindaddig, amíg annak
ellenkezőjét az orvos nem állapította meg).
o) A betemetett személy
mentéséhez intézkedni kell az igénybe vehető, erre alkalmas
földmunkagép (ek) helyszínre rendelésére és munkába állítására. A gépek
munkába állításáig a mentést kézi erővel, haladéktalanul meg kell
kezdeni, és azt folyamatosan kell végezni. Ilyen esetben gondoskodni
kell a végrehajtást végzők váltásáról.
p) A betemetett személy
valószínűsíthető helyéhez közeledve munkagépet alkalmazni tilos, a
kéziszerszámokat is csak nagyfokú óvatossággal lehet használni.
q) A
mentésnél törekedni kell a mentendő személy fejének gyors
megközelítésére, kiszabadítására, a halaszthatatlan egészségügyi
beavatkozások lehetőségének biztosítása érdekében.
r) A
földtömegtől és egyéb anyagoktól megszabadított személy kiemelését
minden esetben annak a feltételezésével kell végrehajtani, hogy nem
látható sérüléseket, belső zúzódásokat is szenvedhetett.
A beavatkozás általános szabályai közlekedési baleseteknél
a) Közlekedési baleset alatt a közúti, vasúti, vízi és légi közlekedés
forgalmi hálózatában, útvonalán bekövetkezett olyan eseményt
(eseménysort) kell érteni, amely(ek) során emberi élet, tárgyak
(anyagok) vannak veszélyben vagy ennek következtében haláleset, személyi
sérülés történt.
b) A közlekedési balesetről beérkezett jelzés
vételét követően értesíteni kell a rendőrséget, az esetlegesen
közreműködő szervezeteket, és ha az indokolt, szakértő(k) kirendelésére
kell intézkedni.
c) A kárfelszámolási munkák végzéséhez – ha az
indokolt – további erők, eszközök kirendelésére kell intézkedni,
amennyiben vonuló egység létszáma, a rendelkezésre álló technikai
eszközök a feladatok végrehajtására nem elegendők.
d) A felderítés,
a beavatkozás során elsődlegesen az életveszély elhárítására, a testi
épség és anyagi javak védelmére, a tűz- és robbanásveszély
megakadályozására, valamint a további balesetek megelőzésére kell
törekedni.
Beavatkozás közúti, vasúti jármű balesetnél:
a) A baleset jelzésének vételekor a Tűzoltási Szabályzatban
meghatározott adatok rögzítésén túl az alábbi kiegészítő adatokat kell
kérni: – milyen típusú jármű(vek) szenvedett (szenvedtek) balesetet; –
mi a látható jellemzője a hajtóanyagnak, rakománynak (veszélyt jelző
tábla, halmazállapot, szállítási mód stb.), mit tartalmaznak az
okmányok; – milyen volt a jármű haladási iránya, valamint a balesetet
követően milyen az elhelyezkedése (felborult, forgalmi akadályt képez); –
milyenek az időjárási viszonyok; – milyen a káresemény megközelítésének
a lehetősége.
b) A kárhelyet megfelelő körültekintéssel kell
megközelíteni, az eseménytől függően a személyi védőfelszerelések
használatát el kell rendelni.
c) A felderítés során meg kell
állapítani – a személyi mentés végrehajtásának szükségességét, a
bajbajutottak számát, a mentés módját; – látható jelenségek
(anyagkifolyás, szétszóródás) alapján a várható következményeket (pl.
tűz- vagy robbanásveszély lehetőségét); – a járművön van-e elhelyezve
veszélyes anyag jelenlétére utaló tábla vagy bárca, mit tartalmaznak a
fuvarokmányok; – milyen intézkedések szükségesek a beavatkozáshoz, a
további veszélyek elhárításához; – szükség van-e – különösen a veszélyes
anyagokat szállító járművek esetén – az anyag(ok)ra vonatkozó további
információk beszerzésére.
d) Intézkedéseket kell tenni a forgalom
leállítására, elterelésére vagy szükség esetén a kárhelyet zárt
területté kell nyilvánítani.
e) A beavatkozás során végrehajtandó
főbb feladatok: – különös figyelemmel és körültekintéssel kell eljárni a
sérült jármű(vek)ben a roncsok között lévő személyek felkutatásánál,
mentésénél, figyelembe kell venni az orvos, illetőleg a mentők
véleményét; – tömeges balesetnél meg kell határozni a mentés
végrehajtásának sorrendjét, gondoskodni kell a balesetet szenvedettek
segítségnyújtási, ellátási helyének kijelöléséről; – meg kell
akadályozni az anyagok további kifolyását, szétszóródását; – a már
kifolyt, kiszóródott anyagok továbbterjedését, csatornába, közmű
alagútba, aknába való jutását körülhatárolással, árkolással,
letakarással meg kell akadályozni; – a felborult járművek felállítását,
biztonságba helyezését a szakemberek véleményének figyelembevételével,
illetve közreműködésükkel kell végrehajtani.
A vízből történő személymentés, beavatkozás a vízi jármű balesetnél:
a) Az esemény jelzésének vételekor a Tűzoltási Szabályzatban
meghatározott adatokon túl kiegészítő adatokat is kell kérni: – a
mentendő személy(ek) helyzetéről (a víz sodrási iránya, a parttól való
távolság); – vízi jármű balesetnél a jármű mozgásáról, a jármű
helyzetéről (dőlés, merülés, került-e veszélyes anyag a vízbe stb.).
b) A mentést lehetőleg a tűzoltóság rendszeresített vízi járművével kell végrehajtani.
c) A riasztást valamennyi rendelkezésre álló mentőfelszereléssel, az
eszközök (mentőöv, mentőmellény, bóják, kötelek stb.) készenlétbe
helyezésével kell elrendelni.
d) A vízből a mentést csak úszni jól
tudó, mentőmellénnyel és kötélbiztosítással ellátott, mentésre kiképzett
tűzoltó(k) végezheti(k).
e) A feladat végrehajtására adott
utasítással egyidejűleg meg kell határozni a mentés módját, valamint a
biztosítás feltételeit.
f) A mentést végzőknek tűzoltósisakot,
mászó övet, csizmát nem kell viselni, az évszaktól (időjárási
viszonyoktól) függően a kárhely parancsnok további könnyítést is
engedélyezhet.
g) A vízből történő személymentésnél a
megközelítést, megfogást (haj-, fejfogás, egykarú hónaljfogás stb.), a
kiemelést határozott mozdulatokkal kell végrehajtani.
h) A jégről
történő személymentés lehetőleg vízi jármű igénybevételével történjen.
Ha vízi jármű nem áll rendelkezésre a mentést csak a feltételek (létrák,
pallók, kötelek) megléte után, a mentést végző tűzoltó biztonságának
szem előtt tartásával kell végrehajtani.
i) Jégről személymentést – a feltételek biztosítása után – helikopter igénybevételével is végre lehet hajtani.
j) Vízi jármű balesetnél a mentést, illetve a segítségnyújtást a hajó parancsnokával együttműködve kell végrehajtani.
k) A vízi jármű balesetéről, ha a vízbe veszélyes anyag került a lehető
legrövidebb időn belül értesíteni kell az illetékes vízügyi, vízi
rendészeti és a környezetvédelmi szerveket.
Beavatkozás légi jármű balesetnél:
a) A légi jármű bekövetkezett (vagy várható) rendellenes eseményét,
balesetét – kényszerhelyzetét, gurulás megszakítását – már a jelzés
vételekor, arányától, méretétől, hatásától függően kell kezelni.
b)
A műszaki mentési feladatok végrehajtása érdekében a bevonható személyi
és tárgyi feltételek egyidejű igénybevételével kell számolni, fel kell
készülni a tűzoltás végrehajtására.
c) A szakemberek véleményét
minden esetben ki kell kérni, és a beavatkozást a Repülőtér
Kényszerhelyzeti Tervében, valamint a Riasztási és Segítségnyújtási
Tervben foglaltak figyelembevételével kell végrehajtani.
d) Gondoskodni kell a biztonsági zóna (zárt terület) határainak kijelöléséről.
e) Figyelembe kell venni és meg kell tartani a légi jármű megközelítésénél és a behatolásnál a vonatkozó különös szabályokat.
f) Légi jármű balesetnél csak robbanás biztos eszközök alkalmazhatók. A
terület megvilágítását biztonságos távolság megtartásával kell
végrehajtani.